SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

5 succesfaktorer i konverteringsoptimering

Det engelske konsulenthus, Econsultancy, har netop udgivet en ny rapport, der gennemgår de værktøjer, strategier og processer online virksomheder anvender for at forbedre deres konverteringsrater. Den er baseret på 900 virksomheders svar i en spørgeundersøgelse. Ud fra resultaterne har Econsultancy konkluderet, at der er 5 succesfaktorer man skal fokusere på, hvis man vil forbedre konverteringen og salget på sin hjemmeside. De 5 faktorer gennemgår jeg her.

1. Klart ansvar for konverteringsoptimering

At gøre en enkelt person ansvarlig for konvertering på hjemmesiden og give ham/hende ansvar og gennemslagskraft til at identificere forbedringsområder og foretage de nødvendige ændringer, er den mest effektive metode til at skabe resultater. Samtidigt hjælper det, hvis man giver finansiel belønning, såfremt der kommer positive resultater. Af de virksomheder, hvor der var økonomisk incitament, oplevede 72% fremgang i konvertering og salg.

2. En struktureret tilgang

Konverteringsoptimering skal være en løbende og struktureret proces, i stedet for et projekt. De virksomheder, der arbejder med konverteringsoptimering i et struktureret forløb, har højere fremgang i både konvertering og salg. Det var dog kun 27% af virksomhederne, der arbejdede på denne måde.

3. Segmentering

Undersøgelsen vist, at de virksomheder, hvor konverteringen var forbedret, havde 90% anvendt flere måder at segmentere de besøgende og kunder på. Samtidigt anvender virksomheder flere forskellige metoder til at segmentere. Der bliver blandt andet segmenteret efter geografi og demografi, ligesom kanalsegmentering er steget voldsomt (sociale medier/mobil).

4. A/B og multivariate test

På trods af at kun 17% af de undersøgte virksomheder anvender multivariate tests, er det blevet den mest værdifulde metode til at forbedre konverteringen og den har dermed slået A/B test. Selv om multivariate tests skaber gode resultater, svarede respondenterne også, at det er den metode sammen med segmentering, der er sværest at implementere.

5. Brugertest eller usability test

Dette er den bedste måde at finde ud af, hvorfor kunder gør, som de gør på hjemmesider og i følge respondenterne er det langt den mest effektive metode til at forbedre konverteringen på en hjemmeside. Rapporten viser, at flere virksomheder er begyndt at teste brugervenlighed på mobile platforme som smartphone og tablets. Halvdelen er dog endnu ikke startet på dette endnu.

Undersøgelsen er foretaget blandt større virksomheder og naturligvis vil der være en forskel, hvis man er en enmandsforretning. Men de 5 faktorer er generelle og kan anvendes af alle. Så måske du også skal i gang med konverteringsoptimering?

1 Kommentar

    Skriv et svar