SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

Landing page optimering – 5 trin til bedre konverteringsoptimering

Bag enhver landing page er der et formål og en strategi. Sådan burde det være, men desværre er det ofte langt fra tilfældet. En landing page er, som navnet antyder, en side som en (potentiel) kunde lander på i sin søgen efter en løsning på en bestemt problemstilling. Kunden kan komme fra Google (SEO eller AdWords), fra en kampagne, sociale medier eller andet. Men det er den første side hun møder på din hjemmeside og det er meget sjældent forsiden. For at kunden kan få en optimal oplevelse og få løst sit problem samtidigt med at du kan få dit ønskede resultat (salg, lead, tilmelding etc.) kræver det, at dine landing pages har et klart mål og en strategi for at opnå målet.

De bedste landing pages efterlever 5 dimensioner:

  1. Relevans
  2. Engagement
  3. Troværdighed
  4. Næste skridt
  5. Resultatforbedrende

En relevant landing page giver de besøgende præcis det de forventede, da de klikkede. Den bør være engagerende og kommunikere en klar value proposition på en overbevisende måde. Den skal være troværdig og skabe tillid for besøgende, der måske aldrig har hørt om dig før. Og den skal sørge for at bevæge de besøgende nærmere deres (og dit) mål. Ud over disse bruger-betingede dimensioner, skal den løbende forbedres, så din konverteringsrate bliver maksimeret.

Ved at anvende denne model kan du sikre dig, at dine landing pages har størst chance for at få succes. Modellen kan anvendes til at evaluere ideer til nye landing pages eller til at evaluere eksisterende sider, der trænger til en opstramning. Den kan hjælpe dig til at stille de rigtige spørgsmål og fokusere på de vigtigste elementer.

Det er ikke alle sider, der behøver at leve op til modellen 100%, men start med de vigtigste af dine sider og implementer den der.

landing page relevansRelevans: Giv dem hvad de vil have

Med mindre du er Google eller Facebook, er der stort set ingen der starter deres online færden på din hjemmeside. De lander på din side fra en anden kilde – det kan være fra en søgning, en annonce, fra en e-mail, sociale medier eller link fra en anden side. Du skal gøre deres oplevelse relevant i forhold til hvem de er, hvor de kom fra og hvad, der inspirerede dem til at klikke. Du bør overveje følgende:

  • Bliver annoncens budskab opfyldt?
  • Matcher sidens indhold budskabet fra annonceteksten?
  • Bruger siden og annoncen/annonceteksten de samme virkemidler (billeder, stil, design)?
  • Henvender sidens tekst sig til et specielt segment eller målgruppe?
  • Er indholdet på siden opdateret?

 

Engagement – Vind deres hjerter og fornuft

kundetragtNår du forsøger at konvertere personer – til et lead, et salg eller anden konkret handling – skal du være mere end relevant. Du skal også være engagerende for at få din målgruppe til at foretage denne handling. Du bør overveje følgende:

  • Har din side et klart og overbevisende tilbud, som er svært at sige nej til?
  • Har siden en følelsesmæssig appeal? Gør den brug af en historie, en følelsesmæssig tilstand eller en større mening?
  • Har siden også en rationel begrundelse for hvorfor en besøgende har brug for dit produkt eller service?
  • Er sidens design effektivt? Er det overskueligt, brugercentreret og kommunikerer det værdi?
  • Er tilbuddet differentieret så det er unikt og til at huske?

 

Troværdighed – Fortjen deres tillid

Nu er din side både relevant og engagerende – så godt så langt! Men før folk vil lave forretning med dig, skal de også tro, at du er ægte og til at stole på. Dine sider skal udstråle troværdighed og autoritet. Du bør overveje følgende:

  • Giver din side sikkerhed for at de besøgende er det rigtige sted? Er der tillidsvækkende logoer eller mærker og personlighedspolitikker?
  • Er din tekst korrekt og tillidsvækkende? Bruger den specifikke tal og klart sprog i stedet for vage formuleringer?
  • Efterlever din side gængse web konventioner? Er dine politikker og formularer fornuftige?
  • Er der referencer fra kunder, partnere eller tillidsvækkende awards?
  • Er din branding ensartet og opbygger den tillid?

 

Næste skridt – Bevæg dem fremad

Planlæg dine landing pages som et dynamisk flow en kunde skal igennem for at opnå sine mål og blive kunde hos dig. Dine målrettede landing pages skal skubbe kunden i den rigtige retning og få dem til at foretage det naturligt næste skridt for at de kan nå deres mål. Du bør overveje følgende:

  • Har din side en klar og tydelig Call to Action, som fører til det næste naturlige skridt?
  • Er mulighederne på din side nemme at forstå og uden ”friktion”?
  • Er der minimal forstyrrelse så kunderne forbliver fokuseret?
  • Er siden motiverende og giver incentive for at få kunderne til at foretage det næste skridt?
  • Er din konverteringstragt tydelig så den kun tager et skridt ad gangen?

 

konverteringsoptimeringResultatforbedrende

De bedste landing pages skaber resultater. For at forbedre disse kan du implementere forskellige tiltag, der ikke umiddelbart har noget med brugerne at gøre men som tester og optimerer dine sider og øger konverteringsraten. Du bør overveje følgende:

  • Har du udvalgt specifikke områder at teste
  • Anvender du altid en eller anden form for A/B eller multivariate tests på dine landing pages?
  • Er tracking og segmentering korrekt installeret og analyserer du dine data?
  • Hvad er din SEO-strategi for de enkelte landing pages? Har du taget en strategisk beslutning om at forbedre dine søgemaskine placeringer?
  • Når kunden har foretaget den ønskede konvertering, har du så en smidig måde at følge op på?

 

Prøv at implementere denne model på dine vigtigste landing pages. Efterlever du alle spørgsmålene, vil du ret hurtigt opleve markante forbedringer. Agilitor har udviklet en workshop, der guider dig og din virksomhed igennem de enkelte trin. Er du interesseret i at høre mere om denne, så ring til Jan Olsen på tlf. 22 14 57 38 eller mail på jo@agilitor.dk.

Skriv et svar