SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

Nu kun 7 resultater på side 1 i Google

Måske har du også lagt mærke til det? Men i en lang række tilfælde er Googles søgemaskine begyndt kun at placere syv organiske resultater på side 1 i stedet for de normale 10 resultater. I følge SEOMoz har Google løbende haft færre resultater end 10 på forsiden, det har bare ikke ramt særligt mange søgninger. Det har ligget stabilt på ca. 2-3 %. Men omkring den 12.-14. august 2012 hoppede denne andel op til 18%, så næsten hver femte søgning i dag kun har 7 resultater på forsiden.

Ingen (hjemmesideejere) er interesseret i at der er plads til færre resultater på side 1, men skal vi være bekymret over det? Lad os se på en søgning, der giver 7 resultater. Jeg har søgt efter ‘google adwords’ i danske resultater:

kun 7 resultater på side 1 i google

Det vigtige at lægge mærke til her er, at resultat nr. 1 er et “brand” og at nr. 1 har såkaldte “sitelinks” – altså flere resultater fra den samme hjemmeside. Det ser umiddelbart ud til, at disse to forhold (brand og sitelinks) begge skal være opfyldt før antallet af resultater skæres ned til 7. En søgning på blot ‘adwords’ giver således stadigvæk 10 organiske resultater på side 1.

Dette giver desuden god mening, da folk der søger efter brands eller firmanavne sikkert har en intention om at finde lige præcis dette og derfor bør branded fylde relativt mere i søgeresultaterne.

Hvad kan du gøre ved det?

Ikke så meget! Det er ikke en algoritme opdatering, men udelukkende en designændring, så du kan ikke umiddelbart, seo-mæssigt gøre noget. Men det er vigtigt, at du løbende opbygger dit brand, så folk har kendskab til det, husker det og søger efter det. Det vil sikre dig positionen som nr. 1 og så altså give dig færre konkurrerende hjemmesider på side 1.

Skriv et svar