SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

SEO optimering af den perfekte side

Jeg skrev forleden en artikel om SEO tekster, der har affødt et par e-mails med nogle kommentarer. Og nogle kommentarer som de pågældende ikke ville skrive i kommentarfeltet. Fair nok. Men et af kritikpunkterne til min artikel var, at når man nu ikke skulle købe de såkaldte seo tekster, hvordan kan man så selv skrive den perfekte side og lave den ultimative seo optimering? Det vil jeg forsøge at beskrive i dag og i stedet for at opfinde den dybe tallerken fuldstændigt, læner jeg mig opad en alletiders amerikansk artikel om emnet; Perfecting on-page optimization fra SeoMoz.

Vær opmærksom på at de nedenstående faktorer er dynamiske og deres effekt på placeringen i Google er ikke stabil, da Google løbende ændrer deres algoritme og ranking-faktorer.

Billedet nedenfor er en illustration af den perfekte side, som man forsøger at optimere mod søgetermen, ‘chocolate donuts’.

seo optimering af den perfekte side

HTML og Meta tags

HTML og Meta tags er tekst, der ikke umiddelbart kan ses af læseren, men “gemmer” sig i dokumentet og læses af søgemaskinerne.

Title – er den aller vigtigste af alle seo faktorer på selve siden.  Helt optimalt indeholder den søgetermen, som de første ord, og f.eks. firmanavnet efterfølgende (branding).

Meta description – har ingen betydning for selve placeringen i Google, men det er den tekst, der vises i Googles søgeresultater. Søgetermen bør fremgå af teksten, da den så bliver markeret som fed. Endvidere skal teksten udformes, så folk ikke kan lade være med at klikke på den!

Meta Keywords – Anvendes ikke til ranking i nogle af søgemaskinerne. De skader dog heller. Man skal dog være opmærksom på, at hvis man udfylder dem, vil ens konkurrenter også kunne se dem og dermed vide, hvilke søgetermer, man forsøger at ramme med siden.

URL – Webadressen

Søgeterm – bør være inkluderet i URL’en, det kaldes også søgemaskinevenlig url i mange cms’er.

Længden – en kort URL ser ud til at klare sig bedre i søgeresultaterne og er mere tilbøjelig til at blive delt af andre.

Søgetermens placering – jo tættere søgetermen er på domænenavnet, desto bedre. Så side.dk/søgeterm er bedre end side.dk/kategori/underkategori/søgeterm. Men det er ikke en fantastisk vigtig parameter.

Adskillelse mellem ord – Bindestreger er stadig den bedste adskillelse mellem enkelte ord i en sides URL og de er at foretrække fremfor underscore eller mellemrum, som i HTML kode ser helt forkerte ud. I selve domænenavnet skal du dog undgå bindestreger…

Brødtekst

Antal gange søgeordet nævnes – Man kan ikke sige at søgetermen absolut skal nævnes et vist antal gange på siden. Det vigtigste er, at teksten er skrevet til læserne og at man fortæller det, der er vigtigt. Men en god tommelfingerregel siger at i en kort tekst er det 2-3 gange og i en længere tekst 4-6 gange. Keyword density, som tidligere er nævnt mange gange som en vigtig faktor, skal man derimod ikke regne med.

Søgerordsvariationer – Det kan være en god idé at variere søgetermen et par gange på siden og eventuelt splitte den op. Som det er nævnt i illustrationen kan ‘chocolate donuts’ opsplittes i ‘chocolate’ et sted og ‘donut’ et andet sted.

H1 overskrift – For læserens skyld er det vigtigt, at der er en overskrift, der bekræfter at læseren er landet det rigtige sted, så den bør indehold søgetermen også. Optimalt set bør den skrives som en H1 tag.

H2/H3/H4/Hx overskrifter – Har meget lav betydning, hvis nogen overhovedet, på placering i søgemaskinerne. Men implementer dem, hvis de er til rådighed i dit cms.

Alt tag – Er den alternative tekst, man kan tilføje et billede. Den har en vis indflydelse på ranking, så tilføj den på relevante billeder med søgetermen inkluderet i teksten.

Billede filnavn – Billeder findes også i søgemaskinerne og kan være en stor kilde til masser af trafik fra søgemaskinerne. Så det anbefales at navngive filnavnene med søgeord. Så i stedet for billede012.gif, bør du kalde billedet søgeterm.gif.

Fed, italic eller understreget skrift – At fremhæve søgetermen på denne måde har ikke længere nogen væsentlig effekt, så gør det kun, hvis det hjælper læseren og gør det kun én gang.

Interne links og navigation

Navigationsdybde – Jo vigtigere og jo mere konkurrence, der er på en søgeterm for at få den til tops, desto tættere bør siden være på forsiden, så den kan tilgås med få klik.

Antal interne links – Links betyder stadig meget og jo flere interne links, der er til en bestemt side, desto højere vil den ranke i søgemaskinerne. Men du kan udhule denne værdi, hvis du laver ekstremt mange interne links til alle dine sider. Så fokuser på dem, der betyder mest.

Links i brødtekst – Links betyder mere fra brødtekst end fra menuer. Og især menuer eller links i siden og i din footer ser ud til at betyde mindre for ranking.

Side arkitektur

Søgetermens placering – Det har stadig en effekt at søgeordet nævnes så hurtigt som muligt i brødteksten. Hvis det passer ind i din tekst gerne som det aller første og ellers blandt de første 30-50 ord.

Struktur af indholdet – Skriv indholdet så det passer på din læser – hvordan du strukturerer det har nemlig ingen betydning for ranking.

 

Så har du de vigtigste elementer i den perfekte seo optimering. Nu er det bare at gå i gang.

Skriv et svar