SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

SEO tekster – Skriv til brugeren i stedet for

Der er mange, der efterhånden har fundet ud af, at har man det rigtige indhold med de rigtige tekster på sin hjemmeside, så har man større sandsynlighed for at komme til tops i Google. Det er der ikke noget nyt i. Men samtidigt med denne forståelse er der vokset et marked op for såkaldte Seo tekster – altså artikler eller blogindlæg, der er målrettet det at komme til tops i Google for bestemte søgetermer og først og fremmest har det som formål.

I stedet for at skrive en anvendelig artikel, der er målrettet en bestemt målgruppe eller segment og hvor man forsøger at få kunden til at foretage en bestemt handling (konvertering), skriver man altså til Googles søgemaskine. Det kan have fatale konsekvenser og man bør undgå at skrive tekster, der udelukkende er udfærdiget med Seo som formål.

Mange useriøse udbydere

Der er mange på markedet, der udbyder tekster til hjemmesider. Desværre er der stor forskel på kvaliteten af udbyderne, så du skal passe på og se dig for, hvis du ønsker at andre skal skrive dine tekster. På iværksætter-portalen Amino så jeg forleden, at en bruger udbød seo tekster til 15 øre pr. ord – det er 75 kr. for en artikel på 500 ord. Fyren var så også kun 16 år gammel. Han kan selvfølgelig være en talentfuld forfatter-spire, men spørgsmålet er, om han forstår din målgruppe og kan kommunikere til den? Og om du vil lægge din online forretning i hænderne på en, der kun har folkeskolebaggrund som eneste erfaring?

Du skal være særdeles selektiv, når du vælger en ekstern partner, der skal skrive dine tekster til hjemmesiden. De skal kunne skrive til din målgruppe og samtidigt have viden om basale seo faktorer.

De skal også gerne kunne stave – se nedenstående eksempel fra Googles søgeresultater, hvor der mangler et r i ‘levere’.

Gammeldags viden

Når man går en række af udbyderne af seo tekster igennem kan man konstatere, at mange af dem baserer deres services på faktorer, som Google efterhånden har udfaset og som derfor ikke virker mere i søgemaskinen eller som måske direkte trækker i den anden retning.

seo teksterJeg har taget klippet til højre fra en udbyder, hvor mange af de nævnte seo faktorer ikke længere har den betydning, som de tidligere havde. Lad os starte med længden på artiklen.

En artikel på nettet skal have den længde, som er fyldestgørende for at læseren finder svar på den problemstilling, han har. For en produktbeskrivelse i en webshop er 100 ord måske nok til at få kunden til at lægge i kurv, mens en artikel, der omhandler et mere bredt og informationstungt område, måske skal op på 500-600 ord for at komme hele vejen rundt. Den artikel du læser nu er næsten 800 ord lang for at dække det, som jeg mener er vigtigt. Der findes ikke standardtekster – de skal alle skræddersyes.

Keyword density er spørgsmål om, hvor ofte søgetermen optræder på siden. Det var vigtigt engang. Jeg har selv tidligere undervist i det og du kan sikkert stadig finde artikler om det her på siden. Men i dag spiller det ikke den store rolle længere. I dag kan Google håndtere synonymer, ligesom variationer i ental og flertal kan anvendes uden det betyder noget. Hvis teksten flyder godt for læseren, så er det fuldstændigt ligemeget om en bestemt søgeterm er nævnt i 2% af teksten eller 8% af teksten.

Det er stadig en god idé at have overskrifter i H-tags, men igen betyder det mindre for seo end for blot nogle år siden. Og det med fed, kursiv og understregning har også mindre effekt – er din tekst godt skrevet for læseren, så betyder disse små faktorer intet.

Titlen derimod har stor betydning – og er den vigtigste seo parameter. Her gælder det, at den søgeterm, du gerne vil ramme, er nævnt og at den også fremgår af overskriften.

Hvad er ellers vigtigt i en tekst, hvis den skal efterleve SEO regler?

En tekst på din hjemmeside skal skrives for og til brugeren og have det indhold, der gør at brugeren tager det næste logiske trin. Som jeg skriver ovenfor, skal den søgeterm, du forsøger at ramme, nævnes i titlen og overskriften og teksten skal selvfølgelig omhandle den pågældende søgeterm. Teksten skal besvare de spørgsmål, som brugeren må forvente at stille, på en overbevisende måde og meget bedre end dine konkurrenter gør det. Gør du det, er der en sandsynlighed for at andre også synes om din artikel og deler den i de sociale medier. Og det er her den helt store forskel kan mærkes. Bliver dit indhold delt på Twitter, Google+, Facebook m.m., så giver det gode placeringer i Googles søgemaskine.

Spørgsmålet er så, om du tror, at en seo tekst fra en skoledreng er så suveræn at andre vil dele den? Eller om du skal få professionelle til at lave den?

Giv gerne en kommentar nedenfor.

4 Kommentarer
  1. Det manglede nutids-R er en ting. Noget andet er ordene “SEO Optimering”. Det er ren dobbeltkonfekt. Search Engine Optimization Optimering.

  2. Jeg er for så vidt ikke uenig i din betragtning om “SEO optimering”, men vil faktisk gerne forsvare det alligevel. Der er nemlig rigtig mange, der bruger lige netop “SEO optimering” som søgeord i Google. Det er ikke alle, der ved hvad SEO betyder eller dækker over – og derfor anvender de denne vending. Så den kan være fornuftig nok at forsøge at ramme – rent SEO mæssig.

  3. Det handler jo heldigvis om kundeservice.
    Hvis man sørger for at indholdet svarer til det man skriver, så få kunden den ydelse kunden forventer. Det samme gør Google (eller en hvilken som helst anden søgemaskine).
    Google er også en forretning og er ikke interesseret i at præsentere sine kunder (det er os der søger på nettet) for en vare der IKKE svarer til det den giver sig ud for.

    Så naturligvis Titel-tag med søgeord svarende til landingspage indhold.
    Meta-description, med samme søgeord og generne flere, da Google benytter highlights på søgeord her.
    Sørg for at landingspage har noget at gøre med det der skrives under ovenstående.

    Så når vi arbejder med SEO skal vi ikke glemme kundeservise:-)

  4. Det vigtigeste er jo at det er værdigfuld tekst i seo mindsetet 🙂

Skriv et svar