SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

169% stigning i CTR for investeringsprojekt – Annoncevinder

Denne uges AdWords annoncevinder er taget fra en kampagne med et investeringsprojekt i vindmøller. Der er tale om et såkaldt skattebegunstiget projekt, som især markedsføres i november/december måned til skatteplagede danskere, der ønsker at spare i topskat. Annoncegruppen, hvor annoncerne indgik, indeholdt søgeord, der alle havde tilknytning til at spare i topskat. Der tale om en såkaldt splittest, så annoncerne er vist på skift og der en statistisk sikkerhed på 95%. Resultatet er ret overbevisende, idet vinderannoncen har hele 169% flere klik end den anden. Hvilken en tror du, der vandt?

Forskellen på de to annoncer findes i overskriften og i den øverste tekstlinje. De to nederste linjer er ens og her er både virksomhedens navn og hjemmesideadresse nævnt, så de er overstreget af hensyn til kunden.

Det er annonce nr. 2, der er vinderen og altså overbevisende med 169% eller næsten 3 gange så høj CTR i forhold til annonce 1. Og hvorfor nu det? Det er der ikke altid en forklaring på, men jeg vover alligevel pelsen. Reducer er et meget stærkere ord end “få mindre” og i overskrifter gælder det om at være så præcis som mulig og ofte at anvende så få ord som muligt. Og så er linje to meget vigtig i sammenhæng med overskriften. “Reducer topskatten – Få skattemæssig begunstigelse” fortæller brugeren, hvilken fordel han får (reduceret topskat) og hvordan det sker (få skattemæssig begunstigelse). Det er altid en god idé, at have både fordele og karakteristika med i en annonce. Ligesom en Call-to-action bør være indeholdt i annoncen – det er den så ikke i dette eksempel…

Jeg bør i øvrigt tilføje at ved et klik på annoncen kom brugeren til en landingsside, hvor man ved at en udfylde en formular, kunne få tilsendt et prospekt. Der var ingen signifikant forskel i konverteringsraten på de to annoncer, men vinderannoncen var 9% billigere i klikpris, så pris pr. konvertering faldt også.

2 Kommentarer
  1. Et par kommentarer:

    “Reducer topskatten” kunne evt. ændres til “Reducer din topskat” – ofte er et personligt touch mere effektivt.

    Der kan også eksperimenteres lidt med Display-URL’en – brugerens søgeord kunne evt. indsættes efter “www.domæne.dk/”. Det forbedrer kvalitetsresultatet og hæver CTR.

  2. Hej Troels

    Tak for dit input. De viste annoncer er jo blot en del-test og således ikke det “færdige resultat” – et sådant findes nemlig ikke i AdWords. Vinderannoncen er fortsat i en ny splittest, så kundens CTR og konvertering løbende forbedres.

    Du har helt ret i dine forslag – det er ting man kan teste. Om det virker afhænger dog af den konkrete test, der er netop ingen facitliste i AdWords – man må teste sig frem og se hvad der virker. Især dit sidste forslag kan give meget varierende resultat og virker ikke altid, men det ved du sikkert fra dine egne tests.

    Mvh.

    Jan

Skriv et svar