SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

25% stigning i CTR for trækasser – Annoncevinder

Dette er den første artikel med tips og tricks om annonceforbedringer i Google AdWords baseret på resultater, som nogle af Agilitors annoncører har opnået. De enkelte cases, der beskrives her, har haft en væsentlig forbedring i CTR og/eller konvertering blot ved at ændre annonceteksten i deres AdWords annoncering. Resultaterne er målt over en periode, hvor 2 annoncer skiftevist er vist i samme annoncegruppe og altså med samme søgeord og indtil en vinder har kunnet kåres.

Se på de to annoncer nedenfor. Hvilken en ville du klikke på, hvis du var ude efter en trækasse til gaver, indpakning eller lignende?

Som det fremgår er der kun én forskel og det er i overskriften, hvor den ene indeholder ‘flotte’ og den anden ‘eksklusive’. Alt andet i det to annoncer er det samme.

Det er annonce nummer 1, der er vinderen. Den fik en 25% højere CTR end annonce 2 – kun ved at udskifte ét ord. Det er ikke det mest dramatiske resultat, vi har set, men den er medtaget, da den illustrerer, hvordan blot en lille ændring kan medføre store resultater. Og en 25% forbedring er jo også værd at tage med, især når den gennemsnitlige klikpris samtidigt faldt med 12%. Det er nemlig oftest det, der sker, når man forbedrer CTR. Så øges Quality Score og man ser et fald i betalingen pr. klik.

Nu er hovedformålet i Google AdWords jo ikke at få den bedst mulige CTR på annoncerne. Derimod skal dit mål være en handling på din hjemmeside, f.eks. salg, leadgenerering, tilmelding til nyhedsbrev eller lign. Så selvom der kommer flere besøgende til hjemmesiden pga. en bedre AdWords annonce, skal de også gerne konvertere i samme eller højere grad. Det har de gjort i dette tilfælde, men det er ikke altid tilfældet, så det skal du også holde øje med.

2 Kommentarer
  1. Hej Jan.

    Godt at læse om andres erfaringer.

    Hvor stort er datagrundlaget?

    Mvh Troels.

    • Hej Troels

      Der er totalt set kørt over 5.000 visninger af annoncerne tilsammen og det giver et statistisk sikkerhedsniveau på over 95% i det konkrete tilfælde. Alle mine eksempler er baseret på minimum 90% sikkerhedsniveau, men ofte kan man godt konkludere hurtigere, hvis man ved, hvad man gør – især hvis der er stor forskel i CTR.

Skriv et svar