SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

3 måder at ødelægge enhver søgemaskineoptimering

Mange virksomheder bruger flere tusinde af kroner hver måned på søgemaskineoptimering. For de fleste er disse penge givet virkeligt godt ud og de skal ses som en investering i websitens fremtidige værdi. Desværre ser jeg en gang i mellem, at nogle virksomheder stille og roligt ødelægger den søgemaskineoptimering, som de både har brugt megen tid og penge på. De 3 hyppigste måder at ødelægge en seo-indsats på er de følgende:

1. Re-design af website eller nyt CMS-system uden en SEO-plan

Til en konference for et par uger siden mødte jeg en tidligere kollega, der nu arbejder som webdesigner og han spurgte hvad jeg lavede. Jeg forklarede, at jeg havde et konsulentfirma, der bl.a. leverer seo-ydelser. Han svarede ‘nå – søgeordsfusk’! Det var sikkert morsomt ment, men jeg forklarede: “Jeg har mere travlt end nogensinde på grund af webdesignere”. Han spurgte efterfølgende om mit konsulentfirma også lavede webdesign, hvilket jeg kunne afkræfte, men at jeg har kontakt til tekniske folk, der kan rette fejl, som webbureauer har lavet og som har medført at deres kunders websites er usynlige i Google! Så sluttede samtalen…

De fleste re-designs omfatter en lang liste af specifikationer, som kunden gerne vil have, lige fra farve, logo, brugeroplevelser og ligegyldig widgets. Men hvad det som regel ikke indeholder, er hvordan ændringen vil påvirke synligheden i Google.

Resultatet af en sådan design- eller cms-ændring kan være katastrofal for synligheden i Google, såfremt man ikke proaktivt tager hånd om det. Når Google indekserer websider tager de kopier af siderne og links og hvis disse sider lige pludselig ikke findes mere – fordi de er ændret eller flyttet – bliver søgemaskinen ‘forvirret’. Besøger søgemaskinen en side, der ikke længere findes, får den en “404 Not Found” fejl, som fortæller, at siden skal fjernes fra søgemaskinen og at den ikke længere skal være synlig, når folk søger.

I stedet skal man ‘re-directe’ de gamle sider til de nye og ‘fortælle’ dette til Google. På den måde kan man beholde de gamle placeringer i Google og skal ikke starte forfra. Når jeg fortæller det til de dygtige webbureauer eller til kunder er svaret som regel: “Det vidste vi ikke” og/eller “Er det nu også vigtigt?” Det er vigtigt, hvis du gerne vil findes i Google!

2. Fokus på søgeord fra andet marketing materiale

Når virksomheder skal finde søgeord, de ønsker at blive fundet på i Google, tager de ofte udgangspunkt i og fokuserer på de vigtigste begreber og søgetermer, de allerede har nedskrevet i forskelligt marketingmateriale. Og hvorfor er det nu forkert? Blot fordi ord er en nøjagtig beskrivelse af en virksomheds produkter og services er det ikke nødvendigvis de samme ord og vendinger, potentielle kunder anvender, når de søger.

Skriftligt marketing materiale er et godt udgangspunkt til at finde relevante søgeord, men man skal anvende et fornuftigt søgeordsværktøj for at sikre sig, at ordene rent faktisk også anvendes af kunderne på nettet og i søgemaskinerne. Så start altid enhver søgemaskineoptimering med en søgeordsanalyse. Gør en tekstforfatter på et webbureau det?

3. Tilgangen til SEO ses rent teknisk og ikke som en marketingaktivitet

For mange virksomheder anses SEO for at være en teknisk disciplin, der tilhører programmører og webmastere. Intet kan være mere forkert. Det er korrekt at et fornuftigt “teknisk setup” er en grundlæggende forudsætning for SEO, men ellers er det skabelsen af godt indhold og spredningen af dette, der udgør det væsentlige i SEO – altså en ren marketingmæssig opgave. Og denne opgave er jo ikke kun til for søgemaskinerne, men skabes for kunderne, der skal have gavn af og få løst deres problemer med nyt og interessant indhold.

Lad være med at ødelægge din website med udelukkende at fokusere på det visuelle og designmæssige, som de fleste webbureauer og webdesignere går op i. Du skal tænke relevant og nyt indhold ind i websiten også. Indhold som dine kunder leder efter for at få løst et problem, som du og din virksomhed kan løse. Vil du i gang med søgemaskineoptimering er en seo workshop en rigtig god start.

Skriv et svar