SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

5 tips til bedre konvertering på landingpages

En landingpage er, som navnet antyder, en side, som potentielle kunder lander på efter at have klikket på en annonce eller anden opfordring. Annoncen eller opfordringen kan være placeret i en e-mail, på en hjemmeside – evt. din egen – i Googles søgemaskine (AdWords) eller andre steder. Selve landingpagen har som regel kun ét formål, nemlig at få den besøgende til at foretage én forudbestemt handling, typisk at udfylde en formular for at få adgang til mere information, men det kan også være salg.

For øjeblikket har jeg en kunde, hvor vi laver mange forskellige landingpages til brug for en større AdWords kampagne, der skal skaffe min kunde leads. Landingssiderne anvendes således kun til AdWords og er ikke en del af den normale hjemmeside. Det er meget normalt i sådanne kampagner, da man så kan smide alt overflødig navigation og links væk fra siden og udelukkende fokusere på det ene formål; at få kunden til at konvertere.

De mange forskellige tests vi har foretaget har vist, hvad der virker og ikke virker. Og selvom det kun er fra én trafikkilde, AdWords, så virker de nedenstående 5 tips i hvert fald til at forbedre konverteringsfrekvensen.

  1. Simple formularer
    Jeg har været på mange landingpages, hvor indholdet og kommunikationen var helt i top og hvor jeg næsten udfyldte en formular – men også kun næsten. Lange og komplicerede formularer er besværlige og får folk til at forsvinde igen. Den bedste formular indeholder kun det, der er absolut nødvendigt – hverken mere eller mindre. Er der tale om leadgenerering skal formularens længde være proportional med det, du tilbyder. Som regel skal den kun indeholde navn og e-mail adresse.
  2. Centrer opmærksomheden
    Hvis en landingsside får dig til at kigge i alle retninger uden et tydeligt mål, så er det sandsynligt, at du klikker på tilbageknappen. Fokus på en landingpage skal være at få den besøgende til at konvertere – og kun det! Alt indhold skal centreres omkring at få den besøgende til at nå konverteringspunktet. Er det klart på dine sider, hvad den besøgende skal gøre?
  3. Brug en overbevisende Call To Action
    En god og klar call to action er supervigtig. Du skal fortælle den besøgende hvad hun skal gøre og hvordan det gøres. Hvis du ikke gør det, risikerer du at de forsvinder og ikke kommer tilbage. Dine call to actions skal være overbevisende – der må ikke bare stå “Send” på knappen, men prøv at anvende et aktivt sprog som “Download din gratis rapport nu”, som bekræfter, hvad den besøgende får fra dig.
  4. Giv dem hvad de vil have
    De besøgende kommer til din landingpage af helt specifikke årsager – at få noget, der hjælper dem med at løse et problem eller besvare et spørgsmål. Hvis du ikke adresserer deres behov med det samme, har du tabt den konvertering. Du kender budskabet i den annonce eller opfordring, som de besøgende har klikket på for at finde din landingpage. Fasthold deres opmærksomhed ved at fortsætte med det samme tilbud og budskab på landingssiden.
  5. Gør det vigtige synligt
    Du kender måske udtrykket “above the fold” – altså det indhold på en side, der kan ses uden det er nødvendigt af scrolle ned. Sørg for at du placerer alle de vigtige elementer i det synlige felt på skærmen – altså alle de elementer, der er nødvendige for at den besøgende kan foretage en konvertering. Det gælder ikke mindst din formular, der skal være synlig.

Disse 5 vigtige faktorer er ikke rocket science, men de glemmes ikke desto mindre rigtigt mange gange. Jeg ved det fra mig selv – jeg implementerer dem heller ikke altid på mine landingpages.

Og selv om de virker de fleste steder, skal du ikke stoppe med at teste. Måske du kan finde andre elementer på dine sider, der er med til at øge konverteringen?

 

Skriv et svar