SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

6 tips til opsætning af din AdWords kampagne

Jeg har tidligere skrevet om 8 tips til at forbedre din AdWords opsætning, hvor jeg så lidt nærmere på hvordan selve kontoen og strukturen skulle opbygges. Nu bevæger vi os lidt længere ned og ser på yderligere 6 gode tips til, hvordan du kan forbedre dine indstillinger på de enkelte kampagner, du har kørende i Google AdWords, og på den måde få en bedre performance og ROI.

  1. Du har sikkert prøvet eller i hvert fald overvejet at teste en gruppe søgeord, som du måske ikke er helt sikker på, hvordan de vil performe. For at teste ordentligt bør du sætte en helt ny kampagne op med et lavt dagligt budget (f.eks. 50 kr.) og så se om du kan gøre kampagnen rentabel over en periode, hvorefter du langsomt øger budgettet. På den måde har du isoleret testen og kan bedre overvåge.
  2. Hvis du gerne vil have fordelt dit kampagnebudget jævnt over hele dagen, skal du anvende leveringsmetoden “standard”. Hvis du vil anvende budgettet så hurtigt som muligt, skal du vælge “accelereret”.
  3. Hvis din virksomhed især fungerer som “8 til 4” forretning og de fleste kontakter eller konverteringer sker via telefon, kan du måske spare penge ved at anvende “annonceplanlægning”, så dine annoncer kun vises, når telefonerne er åbne og bemandede.
  4. Såfremt du har en kampagne med mere end 15 konverteringer de sidste 30 dage (målt i AdWords) har du mulighed for at bruge konverteringsoptimering, der er et værktøj under budindstillinger. Værktøjet giver dig mulighed for at byde på CPA – Cost per Action, altså pr. konvertering – og anvender en algoritme, så dine annoncer især vises og placeres godt, når der er stor sandsynlighed for konvertering. Mange har haft stor succes med dette og det kan nedsætte noget af det manuelle arbejde med AdWords.
  5. Du kan udelukke dine konkurrenter (eller andre) fra at se dine annoncer, hvis du kender deres IP adresse. Det foregår under menupunktet “Netværk” og nederst under ekskluderinger. Pas dog på, at du ikke udelukker dine potentielle kunder.
  6. Indtil maj 2011 var det muligt at byde på bestemte placeringer i AdWords systemet, f.eks. hvis du ikke ønsker at din annonce skal vises blandt de 3 øverste. Denne mulighed er nu fjernet af Google. Men i stedet kan du anvende “automatiseringer”, der giver mulighed for at opstille forskellige regler, der skal sættes iværk, såfremt bestemte hændelser indtræffer. Det kan f.eks. være at nedsætte dit bud, såfremt din position er bedre end 4. I nogle tilfælde er konverteringerne bedre, hvis din annonceplaceringer er dårligere end top 3. Det skyldes at mange af de øverste annoncer får “useriøse” klik, mens annoncerne til højre ikke i samme grad får dette. Men det skal naturligvis testes.

Prøv at arbejde med disse 6 tips til opsætning af din AdWords kampagne. Vi hjæper dig selvfølgelig også gerne med Google AdWords.

Skriv et svar