Som jeg tidligere har skrevet om, er Quality Score en af de vigtigste parametre i en AdWords kampagne. Den har stor indflydelse på din annonces placering i søgemaskinen og prisen pr. klik, du kommer til at betale. Den bestemmes ud fra 3 elementer:
* CTR
* Relevans
* Landingsside
Desværre er der mange myter om, hvordan landingssiden påvirker kvalitetsresultatet, som Quality Score også kaldes. Jeg har således set mange, der forgæves har ændret en masse ting på deres landingssider i håbet om at forbedre QS – uden det er lykkedes. Her får du 9 myter, som jeg oftest har hørt.
1. Mit søgeord skal være på landingssiden
Forkert! Søgemaskinen forstår og anvender såkaldt semantisk indeksering. Hvis en side sælger internetforbindelser har den sikkert ordene: Bredbånd, 3G, 4G, mobilt bredbånd, internet etc. Hvis dit søgeord er ‘billigt internet’ og du sender trafik til en side, der omhandler ‘bredbånd’ og ikke nævner ordet internet på den, så burde det ikke gå ud over din quality score.
2. At tilføje en persondatapolitik øger quality score
Ikke altid. Hvis din hjemmeside ikke indsamler personlige oplysninger, behøver den ikke nogen persondatapolitik, set fra Googles vinkel. Men hvis du ønsker at folk skal afgive deres email, adresse, kreditkort etc., så vil en persondatapolitik hjælpe på din quality score.
Der kan dog være mange andre – bl.a. lovgivningsmæssige – forhold, der gør, at det er hensigtsmæssigt at have en sådan politik på siden.
3. Med Flash får jeg aldrig en god quality score
Forkert. Google har gjort meget for at kunne indeksere flash-sider. For at teste om din er ok, kan du taste sidens URL ind i AdWords Keyword Tool og se om Google “spytter” de ord ud, som du forventer siden handler om. Hvis ikke er siden ikke optimal og du bør gøre den mere søgemaskinevenlig.
4. Min side er næsten kun billeder og det gør den langsommere at downloade, hvilket går ud over QS
Forkert: Google måler kun hvor lang tid, det tager at downloade en sides HTML – det vil sige at scripts og billeder ikke tæller med. Det går således ikke ud over quality score. Men hvis den inkl. scripts og billeder alligevel downloader langsomt kan du have et problem rent brugermæssigt.
5. At tilføje en “om os” side øger quality score
Det kan være en rigtig god idé set fra et brugersynspunkt, men er ikke en absolut nødvendighed. I følge de nuværende Adwords retningslinjer skal din hjemmeside være troværdig og gennemskuelig. Er den det uden en om os side har du ikke et problem. Men både fra et brugersynspunkt og fra Googles retningslinjer er det en god idé at have god Om os side.
6. Google hader affiliate sites
Forkert. De fleste affiliates bør stille sig selv spørgsmålet: “Er brugerens oplevelse bedre ved at besøge min side før de går til selve forhandlerens side?” Kan du som affiliate give brugeren en bedre oplevelse, f.eks. ved at vise flere forskellige forhandleres produkter og gennemgå fordele og egenskaber bedre, så brugeren kan træffe en mere kvalificeret beslutning, så har du hjulpet i søgeprocessen. Hvis din affiliate side blot omhandler et enkelt produkt med et link, der peger til forhandleren, så tilfører du ingen værdi.
Google hader ikke affiliates. Men Google hader at gøre søgeprocessen længere for brugeren.
7. Minisites og dedikerede landingssider virker ikke længere
Forkert. Selv om Google gerne ser, at en bruger har flere muligheder på en landingsside, så kan du sagtens bygge en minisite eller landingsside, der har fokus på et enkelt produkt, men som også giver brugeren nogle muligheder rent navigationsmæssigt. Der er nogle minisites og meget fokuserede landingssider, der er blevet ramt lidt på quality score, men dedikerede landingssider er stadig effektive.
8. Hvis min side ikke har en høj PageRank, kan jeg ikke få en god quality score
Forkert. Google anvender forskellige “bots” og algoritmer for at bestemme PageRank og landingsside quality score og umiddelbart er der ikke en sammenhæng mellem de to systemer. En helt ny side, der således ikke har opnået nogen PageRank endnu, kan sagtens gøre det godt i Google AdWords. Det samme kan en side, der er smidt ud af Googles organiske resultater. Omvendt kan en side, der er bandlyst i Adwords ranke udmærket i de organiske resultater.
De organiske resultater i Google og AdWords er totals adskilt og har ingen indflydelse på hinanden.
9. Hvis jeg kun anvender producentens beskrivelser, får jeg aldrig en god quality score på landingssiden
Nogen gange rigtigt. Et af de kvalitetstegn, Google anvender, er unikt indhold. Hvis der er mange hjemmesider, der bruger nøjagtigt de samme producentbeskrivelser, bør du spørge dig selv om følgende: Hvad er årsagen til at nogen skal læse informationen på min side i forhold til alle de andre sider? Hvis du kan blande anden information i det, yde unik beslutningshjælp eller tilføje anden relevant information, vil det hjælpe på din quality score. Bruger du kun producentens beskrivelse, kan det gå ud over quality score.
Konklusion
Det er vigtigt at være opmærksom på, at landingssidens kvalitet har indflydelse på din Adwords annoncering, men normalt ikke betyder ligeså meget som CTR og relevans. Du kan få en idé om, hvordan dine landingssider performer i din AdWordskonto. Klik på den firkantede taleboble ud for de enkelte søgeord i din konto og se information om, hvordan de enkelte elementer performer. Ser det skidt ud, må du i gang med at tilrette de enkelte landingssider.
Der var et par nye for mig – bl.a. med flash (som jeg dog aldrig kommer til at bruge) – og at søgeordet ikke er nødvendigt – det er vel ellers hele essensen? Selvom du skriver at Google ikke hader affiliates – så er der alligvel en god del om bredbånd, der blev deranked med penguin – dog lader det til at nye affiliate sites genovertager – men er det kun indtil penguin v.2.0?
Hej Anders
Tak for dine kommentarer. Nu skal vi passe på ikke at blande tingene sammen. Min artikel handler udelukkende om landingpages og AdWords og således IKKE om de organiske resultater. Googles opdatereringer, Panda og Penguin, har derfor ingen betydning for Adwords annoncerne.
Men derfor gælder det jeg skriver om affiliate sites nu alligevel. Er man affiliate på et hvilket som helst marked skal man tilføre værdi for kunden ift. at kunden bare går direkte til leverandøren.
De sider, der ikke formår det, de vil stille og roligt ryge ud af de organiske resultater (Panda, Penguin) og få svært ved at konkurrere i Adwords – altså komme til at betale (for) meget pr. klik.