SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

AdWords er svært – selv for marketingbureauer

I forbindelse med en søgeordsanalyse for en kunde, faldt jeg forleden tilfældigt over et søgeord med nogle lidt spøjse Google AdWords annoncer i søgeresultatet. Jeg blev i hvert fald selv meget forundret, da det efterhånden er sjældent, at samtlige Google AdWords resultater ikke har søgeordet indeholdt i annoncen. Og da søgeordet samtidigt relaterede sig til en branche, hvor en korrekt anvendelse af Google Adwords bør være kendt, var overraskelsen blot endnu større.

Jeg søgte i Googles danske resultater efter ‘marketingbureau’ – ikke noget voldsomt anvendt søgeord, men dog en søgning, som min kunde måske kunne være interesseret i at fokusere på. Jeg fik følgende søgeresultater (klik for at se et større billede):

marketingbureauer

Som det fremgår er der ikke nogle af AdWords annoncerne, der indeholder søgeordet, marketingbureau, og det er ellers en af de helt elementære faktorer, når man opretter AdWords annoncer. Nemlig at der er sammenhæng og relevans mellem søgeterm, annoncetekst og den landingsside, man sender folk videre til.

Men det værste er dog, at annoncørerne alle er firmaer, der burde vide bedre. Det er branchefolk og en enkelt af annoncørerne skriver endda i annoncen, at de udfører services som PPC (AdWords). Jeg håber inderligt, at Brinth & Hillerup er bedre ved deres kunder end dem selv!

Selvfølgelig kan man indvende, at søgeordet er ubetydeligt med lav trafik og at det derfor ikke er værd at gå efter med en selvstændig annonce. Men så kunne man jo anvende “keyword insertion”, så selve søgetermen blev anvendt i annoncen. Det er meget almindeligt med brede søgeord.

Man kan også indvende, at søgeresultaterne fremkommer som et resultat af et “fleksibelt” søgeord og at man som annoncør derfor ikke direkte har valgt det. Altså man har f.eks. budt bredt på “reklamebureau” og så dukker annoncen også op på “marketingbureau”. Det kan meget vel være tilfældet, men så har man som annoncør meget lidt styr på det – ikke så godt for de bureauer, der også leverer AdWords-ydelser.

Eksemplet viser, at man skal passe på, når man skal finde leverandør af AdWords-ydelser. Der er langt fra det man skriver og lover på sin hjemmeside og så det man gør i virkeligheden!

Skriv et svar