SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

Få mere ud af Google Analytics – SEO Dashboard

Der er kommet mange nye funktioner til Google Analytics over det seneste stykke tid og det er mit indtryk – som jeg ser det hos mange nye kunder – at de færreste gør brug af de mange muligheder for at præsentere relevante data på en overskuelig måde og samtidigt tage fornuftige beslutninger på baggrund af dem. Derfor vil jeg kort beskrive to enkle metoder til at forbedre dit overblik i Analytics, når det gælder SEO.

SEO Dashboard

I Google Analytics har du mulighed for at oprette flere forskellige dashboards eller betjeningspaneler, som det retteligt hedder på dansk. Det betyder, at du kan gruppere forskellige relevante rapporter i et betjeningspanel og f.eks. oprette et SEO dashboard med relevante SEO rapporter. For at oprette et nyt betjeningspanel går du ind på ‘Startside’ og klikker på ‘+ Nyt betjeningspanel’. Så fremkommer billedet nedenfor:

Navngiv panelet med noget relevant – i dette tilfælde kalder jeg det SEO Dashboard.

Du kan oprette widgets – simple rapporter – når du er i betjeningspanelet. Lad os oprette en widget med “branded søgeord”.

Du vælger Tabel og derefter udvælger du søgeord som en dimension og her har jeg taget besøg og % nye besøg som variable, men du kan f.eks. også vælge indtjening eller konverteringsfrekvens, hvis det er mere relevant for dig. Når du er færdig, ser din widget således ud:

Klikker du på overskriften kommer du til den fulde rapport i Analytics og klikker du på stjernen har du mulighed for at ændre i din widget. Du har også mulighed for at tilføje widgets eller rapporter til dit SEO dashboard, når du står i en rapport i Analytics. I det tilfælde klikker du blot på ‘Føj til betjeningspanel’ i selve rapporten.

Opret tilpassede underretninger

En anden smart funktion er, at du kan oprette underretninger, så du bliver adviseret, såfremt noget bestemt er indtruffet. Lad os sige, at du gerne vil underrettes, såfremt din SEO trafik overstiger et vist niveau – f.eks. det mål du har sat, da du gik i gang med SEO kampagnen. For at oprette en underretning går du ind på ‘Startside’ og så klikker du på ‘Intelligence-hændelser’ og vælger enten daglige, ugentlige eller månedlige (det er lige meget). Dernæst klikker du på ‘+ Opret en tilpasset underretning’ og så kommer følgende skærmbillede frem:

Her udfylder du blot med dine data og så vil din underretning automatisk blive sendt, når den opfyldes og du er fri for at gå ind og tjekke hele tiden. Du kan selvfølgelig også få underretninger om f.eks. AdWords og konverteringer.

Jeg håber dette giver dig mod på at gå i gang med at lave dashboards og/eller tilpassede underretninger. Når først de er oprettet, er de med til at gøre din hverdag nemmere.

Skriv et svar