SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

Glem ikke de lavthængende frugter i SEO

For mange hænger SEO uløseligt sammen med at forsøge at få gode placeringer i Google for de mest søgte termer i den branche, man nu tilhører. Det er der for så vidt heller ikke noget galt i, men det kan ofte være forbundet med en lang proces og mange ressourcer. Og så er det ikke altid at disse brede søgeord konverterer så godt – det giver nok trafik men ikke så mange ordrer.

Men mens du planlægger for og arbejder henimod dine langsigtede seo mål kan du samtidigt arbejde på de lavthængende muligheder, der kan hjælpe dig til at få succes på kort sigt. Det er de søgeord, hvor du allerede i dag får lidt trafik, men hvor placeringen i Google er nederst på side 1 eller i toppen på side 2. For at få disse placeringer lidt højere op, skal der som regel ikke så meget til. Det er disse søgeord, vi kigger på i denne artikel.

Hvordan finder du disse søgeord?

Start med at gå ind på din Google Analytics konto. Vælg en periode på 3-6 måneder. Har du ikke meget trafik kan det være, at du skal tage en længere periode. Så går du ind på rapporten Indhold -> Webstedsindhold -> Landingssider. Den viser alle de sider folk er landet på, når de er ankommet til siden. Men vi er kun interesseret i de organiske resultater, så for at se dem går du op i Avancerede Segmenter og vælger ‘Ikke-betalt søgetrafik’.

landingssider-seo

I selve rapporten skal du også vælge ‘søgeord’ som en sekundær dimension, så du kan se søgeordene, som folk har brugt for at komme til landingssiden. Det kan være en god idé, at sætte et filter på, der udelader alle ‘not provided’ søgeord, for dem kan du ikke bruge i det følgende alligevel. Du kan også filtrere søgeordene med dit firmanavn fra – for dem skal vi heller ikke bruge.

Denne rapport eksporterer du og gerne med de første 50-100 resultater, igen afhængig af volumen på trafikken.

Listen med de 50-100 søgeord skal du nu finde din hjemmesides nuværende placering i Google på. Det kan du enten gøre manuelt (det tager tid) eller bruge et ranking-værktøj. Jeg bruger selv Advanced Web Ranking, som er et virkeligt godt og stabilt værktøj med mange muligheder.

Som du vil se af listen er der sikkert nogle søgeord, hvor du har top 3 placeringer. Er der tale om såkaldte long tail søgeord med mere end 3 ord, får du sikkert al den trafik, du kan få, så dem behøver du ikke gøre mere ved. De placeringer du skal kigge efter er placering 5-12 – altså nederst på side 1 og øverst på side 2.

Nu tager du de udvalgte søgeord og sætter dem ind i Google Keyword Tool for at estimere, hvor mange søgninger, der er på de enkelte søgeord hver måned, så du kan prioritere, hvilke søgetermer, du skal begynde med.

Nu tager du så SEO kasketten på for at optimere for disse søgeord, der altså har en placering på 5-12 i Google og rimelig med potentiel trafik. Du kan starte med at stille følgende spørgsmål:

  • Er søgetermen nævnt i titlen eller i brødteksten på siden, men ikke begge steder?
  • Er søgetermen eller variationer nævnt i brødteksten men kun i begrænset omfang?
  • Hvordan kan jeg internt linke til denne side fra f.eks. navigation eller tekst på andre sider?
  • Kan jeg potentielt lave en ny side med indhold, der kan supportere siden med et internt link?

Vær opmærksom på de små ting

Dette er helt elementær SEO og ofte kun et spørgsmål om at ændre små ting for at gøre gode ting endnu bedre. Men det er tit de ting, vi overser. Ved at optimere på en række af disse sider, kan du som regel løfte den samlede trafik en hel del, så det rent faktisk kan mærkes på selve hjemmesiden – ikke kun trafikmæssigt men også konverteringsmæssigt.

Ovenstående analyse har fokus på trafikken, men du kan også sortere resultaterne efter bounce rate eller konverteringsrate, så du optimerer efter de søgeord, der giver flest konverteringer eller mere optimalt forsøge at kombinere trafik og konverteringer.

God fornøjelse med analysen og dine lavthængende SEO frugter.

Skriv et svar