SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

Hvad er målet med din website?

Jeg har haft travlt med en del kundeprojekter de sidste måneder og også holdt et par kurser i søgemaskine markedsføring. Mange af de virksomheder jeg har været i kontakt med har været skuffet over udbyttet af deres website og vil derfor – naturligvis – gerne have flere besøgende til websiten. Og alt andet lige er mere trafik da også som regel ensbetydende med mere salg. Men der et men. Et stort et endda! Der kommer ikke noget resultat ud af mere trafik, hvis ikke brugerne kan finde ud af, hvad de skal gøre på din website.

Du bør stille dig spørgsmålene:

Hvad er målet med min website?
Hvad er den ønskede handling en bruger skal foretage sig på websiten?

Succes på Internettet er nemlig forholdsvist simpelt! Du skal efterleve denne formel:

Trafik + Konvertering = Succes

Trafikken er således ikke nok. De besøgende skal udføre en ønsket handling (konvertere) for at succesen er hjemme. Du skal have et eller flere specifikke mål, som brugeren gerne skal nå, når han besøger din website. Dette overser langt de fleste mindre (og også store i øvrigt) virksomheder på nettet.

Så ud over trafikken, skal du få den besøgende konverteret. Og hvad er så det? Som skrevet ovenfor er det “den ønskede handling, du ønsker brugeren skal foretage”. Dette kan være mange forskellige ting, men typisk er det en eller flere af følgende:

Køb
I en webshop er det primære mål, at den besøgende skal købe et eller flere produkter.

Tilmelding til nyhedsbrev
Et mål kan være, at de besøgende skal tilmelde sig et nyhedsbrev, hvor man så efterfølgende kan bearbejde de potentielle kunder.

Download
Download af et program, video, pdf-fil, rapport eller lignende kan være et mål med websiten.

Registrering
En udfyldelse af en “lead-formular” er et mål. F.eks. med henblik på senere at blive kontaktet.

Blive ringet op
Dit mål kan godt være, at du ønsker at den besøgende skal ringe dig op. Det skal så blot stå tydeligt!

Som du kan se, kan der være forskellige mål og den samme website kan sagtens have flere mål. Du skal blot være klar over, hvordan du leder brugeren i den rigtige retning på websiten.

På min egen website her, er målet at de besøgende tilmelder sig mit gratis videokursus i søgemaskineoptimering og samtidigt mit nyhedsbrev. Desuden kan man tilmelde sig de kurser jeg afholder.

Konverteringrate

Når man kender målet (konverteringen) kan man udregne den såkaldte konverteringsrate, der er antallet af konverteringer i forhold til antallet af besøg på websiten. Har man således 100 besøgende og 2 af disse gennemfører den ønskede handling, er konverteringsraten 2/100 = 2%.

Ligesom man skal optimere sin trafik, skal man også forsøge at forbedre sin konverteringsrate. Blot en lille forbedring, kan medføre en stor gevinst på bundlinien. Lad os tage eksemplet fra før og sige at 2 ud af 100 konverterer og at det har en værdi for virksomheden på 500 kr. pr. konvertering/ordre. Ved 10.000 besøgende om måneden har virksomheden altså 200 ordrer (2%) og tjener 100.000 kr.

Lad os sige at det lykkes virksomheden at øge konverteringsraten beskedent til 2,5% (efter jeg har givet gode råd :-)). Virksomheden vil i stedet få 250 ordrer og en indtjening på 125.000 kr. pr. måned! Så blot en marginal forbedring af konverteringsraten kan have stor indflydelse på bundlinien.

Så ikke kun trafik er vigtig – for at få succes skal målet med websiten og konverteringsraten være på plads. Husk formlen

Trafik + Konvertering = Succes

2 Kommentarer
  1. og hvad tjener du så på at folk tilmelder sig et nyhedsbrev?

    Eller efterfølgende når de har set dit gratis video kursus.

  2. Hej Søren

    Nu har jeg en personlig ejet virksomhed, der ikke offentliggør regnskabstal, men jeg har en udmærket forretning, som jeg tjener penge på. Og sådan skal det vel også være?

    Min leadgenerering via nyhedsbrevet og videokurset tjener sig mange gange hjem – det er jo hele ideen bag leadgenerering og det er præcis det, jeg forsøger at videregive til mine kunder. Hvis ikke jeg lavede positive resultater for mine kunder, forsvandt de jo nok et andet sted hen.

Skriv et svar