SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

Links er vigtige i SEO

Links er en vigtig del af en søgemaskineoptimering. Sammen med en analyse, udvælgelse af søgeord samt optimering af selve websiten udgør link building den samlede proces, man bør gennemgå, når man søgeoptimerer. Desværre er linkopbygningen en gang i mellem det led i kæden, der ikke udføres vedvarende og godt nok.

Jeg har ofte været ude for kunder, der selv vil stå for linkopbygningen, da den er tidskrævende og derfor kan virke omkostningstung. Men som desværre ikke får gennemført planen – typisk af tidsmæssige årsager. Og dermed får man heller ikke udbyttet af al det andet arbejde, der er gennemført og man kan se langt efter de gode placeringer i Google.

Links er vigtige

Et indgående link til en website er at betragte som en “stemme” på den pågældende side. Så jo flere links man har desto flere stemmer har man og dermed ryger man frem i Google – alt andet lige. Men alle links er ikke lige – her er et par tips til, hvordan de enkelte links bør udformes og hvor de bør komme fra.

Ankertekst
Selve linkteksten kaldes ankertekst og den bør indeholde den søgeterm, man gerne vil placeres på i Google. Lad os tage et eksempel:

1. Hvis du gerne vil handle vin online, så gå ind på http://www.vinauktion.dk/.

2. Vil du gerne handle vin via auktion, så klik her.

3. Her kan du handle vin på vinauktion.

Af disse tre eksempler er 1 og 3 bedre end nr. 2. Nr. 2 giver et link (hvilket er godt) men der er ingen sproglig værdi i ankerteksten. Hvem er det lige, der søger efter ‘klik her’? Nr. 1 er rimelig god, især fordi søgetermen er en del af domainenavnet, men i mange andre tilfælde vil selve url’en ikke være en god ankertekst. Den bedste ankertekst findes i nr. 3. ‘Vinauktion’ er søgetermen og det er den, der er angivet i ankerteksten – sådan bør det være.

Dybe links
Ikke alle links bør være til forsiden, for her har du jo ikke al dit indhold. Du bør have såkaldte dybe links, der peger på dine mest relevante undersider. Og her skal ankerteksten, så modsvare det indhold, som linket peger på. Sælger du te, så bør du f.eks. have links til ‘grøn te’ med grøn te som ankertekst.

Link relevans
Det er ikke kun antallet af links, der er vigtige. De skal helst komme fra website’s, der er relevante i forhold til din. Sælger du som det tidligere eksempel te, så vil et link fra en website om “Te’s historie” være meget mere værdifuldt end et irrelevant link fra din IT-leverandør.

Link kvalitet
Det er ikke uden betydning, hvor linket kommer fra. Kan du få et link fra en stor og anerkendt website som f.eks. dr.dk, så er det meget mere værd end et link fra moster Annas blog – uanset hvor relevant det er.

Når man kombinerer de ovenstående faktorer, så har man det ideelle link; det skal have den rigtige ankertekst, være relevant og af en god kvalitet. Kan man få mange af den slags, har man en god mulighed for at ryge til tops i Google (afhængig af konkurrencesituationen).

Vil du vide mere om Link Building, så kontakt Jan P. Olsen på 22145738 eller jo@agilitor.dk.

2 Kommentarer

    Skriv et svar