SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

Mere end 75% af søgninger resulterer i et klik

Når man søger i en søgemaskine er det ikke altid, at søgningen resulterer i, at man rent faktisk klikker videre til en side, der fremkommer i søgeresultatet. Det kender du sikkert også selv – en gang imellem er de hjemmesider, der dukker op ikke nogle, der lige matcher det, du forsøgte at finde. Så søger man typisk igen med en ny søgeterm og på et tidspunkt rammer man plet og klikker videre til et relevant resultat.

Engelske econsultancy har netop offentliggjort nogle tal, der viser, at mere end 75% af alle søgninger i søgemaskinerne resulterer i, at folk klikker videre tul en hjemmeside – det betyder med andre ord, at en fjerdedel ikke klikker videre. Der er lidt forskel på de enkelte søgemaskiner. Mens Bing og Yahoo ligger på henholdsvis 84% og 86% er andelen i Google kun på 76%. Da Google er meget dominerende i Danmark er det således især dette resultat, vi skal regne med.

At andelen er mindre i Google i forholdt til Bing og Yahoo skyldes sikkert, at Google selv giver resultatet til mange søgninger frem for at sende folk videre til en anden hjemmeside, især på engelsksprogede søgninger. Se f.eks. billedet nedenunder:

Her giver Google svaret på Barack Obamas fødselsdag direkte, i øvrigt med en række supplerende oplysninger (uddannelse, søskende etc.) til højre i billedet. Dette nedsætter naturligvis klikraten.

Hvad kan du bruge dette til?

Der er i hvert fald to ting, man skal tænke over i forbindelse med dette. Det første er, at man ikke skal bruge store ressourcer på at udarbejde indhold, der kan karakteriseres som paratviden eller quizviden og som kun har ét simpelt svar som et årstal, navn etc. Man kan også kalde det væddemålsviden… Denne information vil Google hen ad vejen selv bibringe, som i ovenstående eksempel, og det vil dermed ikke kunne generere trafik til en hjemmeside.

Den anden lærdom er, at man skal udarbejde sit indhold, så det er så relevant som muligt på kendte søgetermer. Kun hvis man har relevant indhold vil brugerne klikke på linket til hjemmesiden. Derfor er titlen på indholdet og meta-beskrivelsen også vigtig, da det er disse to elementer Google viser i søgeresultaterne og som skal overbevise brugerne om, at et klik er relevant.

Skriv et svar