Når man første gang starter en AdWords kampagne op, får man Googles standardopsætning, hvilket kan være udmærket til en begynderkampagne eller hvis budgettet er under 2.000 kr. om måneden. Men ligesom en racerbil ikke har automatgear, skal en kampagne med et bare lidt større budget ikke baseres på Googles standardopsætning.
Vi foretager mange AdWords optimeringer for firmaer, der anvender mellem 5.000 og 25.000 kr. eller mere om måneden på AdWords og i omkring halvdelen af disse finder vi altid en eller flere af standardopsætningerne og det betyder som regel, at man bruger for mange penge. Det er vores erfaring, at de fleste AdWords konti kan blive 20 % mere effektive, såfremt man benytter mere avancerede værktøjer til at styre AdWords. Nedenfor er 5 tiltag, du bør tage på din AdWords opsætning.
1. Vælger Google dine søgeord baseret på deres egen indtjening?
Med mindre du angiver det anderledes så er alle søgeord i en AdWords kampagne såkaldte fleksible eller brede søgeord. Det betyder, at Google kan vælge at matche dine annoncer med alle de søgninger, der blot er semantisk relateret til dit søgeord. Har du skrevet ’vin’, ja så kan Google finde på at matche med ’rødvin’, ’hvidvin’ eller måske ’øl’ også. Det kan hurtigt blive dyrt for dig.
Som en tommefingerregel bør mindst halvdelen af trafikken komme fra søgeordstyperne eksakt og sætning.
2. Køber dine kunder kl. 3 om natten?
Din konverteringsrate varierer sikkert i løbet af dagen eller i løbet af ugen. I nogle tidsrum på dagen eller på bestemte dage køber folk mere på din hjemmeside. Men som standard er dine bud de samme på alle timer af døgnet, 7 dage om ugen. Google har et værktøj, der hedder Annonceplanlægning, hvor du kan hæve eller sænke budene på bestemte tidspunkter eller helt undlade at byde. Det kan være en meget stor fordel at lade budene stige og falde med din konverteringsrate. De fleste konti vil øge rentabiliteten ved at anvende annonceplanlægning.
3. Har alle dine leads og salg den samme værdi?
Enhver optimering af AdWords bør sikre rentabilitet – altså at man får mere ind end man giver ud på AdWords. Som standard måler man konverteringer som et enten eller – altså enten fik man en konvertering eller også gjorde man ikke. Men med mindre du kun sælger et produkt, så siger det jo ikke noget om værdien af de enkelte konverteringer. Kampagnen skal derfor sættes op så du kan se hvilken profit (ikke omsætning) du får pr. søgeord, annoncegruppe eller kampagne.
4. Forsøger din kampagne at ramme for mange målgrupper?
Selv om Google er mest kendt for sin søgemaskine, så har deres Display-netværk en meget stor rækkevidde og omkring 80% af alle internet brugere ser en annonce i display-netværket hver måned. Display-netværket er andre hjemmesider, der viser Googles annoncer (AdSense). Alle nye kampagner er som standard sat op til både at ramme søgemaskinen og displaynetværket. Dette kan være ok for nye annoncører men det kræver andre strategier at udarbejde en effektiv kampagne på displaynetværket end på Googles søgemaskine. Derfor bør du aldrig anvende både søgemaskinen og displaynetværket i den samme kampagne – de skal altid skilles ad.
5. Står dine annoncer med fed skrift?
Alt andet lige, ville det ikke være rart, hvis Google skrev nogle af ordene i dine annoncer med fed? Den fede skrift giver flere klik. Men der kommer ingen fed skrift ret ofte, hvis kampagnen er sat op med brede annoncegrupper, der med tonsvis af søgeord i hver viser den samme annonce. Vil du have fed skrift – og flere klik – så skal dine søgeord grupperes snævert og kobles sammen med relevante annoncer. Det kræver en gennemtænkt og gennemarbejdet kampagnestruktur med en omfattende søgeordsliste.
Hvad er den månedlige værdi af en 20 % forbedring på din Adwords konto? En sådan forbedring kan hurtigt implementeres, men din konkurrencemæssige fordel skaber du ved kontinuerligt at optimere din kampagne. Daglige eller ugentlige aktiviteter er det, der for alvor skaber succes med AdWords.
Vi kan hjælpe dig med at styre AdWords – klik her og læs mere.
Skriv et svar