Hvad enten du forsøger at lave søgemaskineoptimering på din hjemmeside eller er ved at starte en AdWords kampagne, så er det altid klogt at starte med en søgeordsanalyse. En sådan analyse skal klarlægge hvilke søgeord, du vil forsøge at ramme i din kampagne og hvilke resultater, du forventer fra dem.
1. Vælg den rigtige søgeordsstrategi
Det første du bør gør dig klart er, hvilken søgeordsstrategi, du vil forfølge og hvad du forventer folk skal gøre, når de finder din hjemmeside i søgemaskinerne på de enkelte søgeord. Der er nemlig forskel på søgeord. Lidt enkelt kan du vælge mellem disse strategier:
- Branding
- Konvertering
- En mellemting mellem de to
Branding er søgeord, som du gerne vil findes på for at gøre opmærksom på din hjemmeside. Det er typisk såkaldte brede søgeord (f.eks. vin, cykel, bil), som kan give en masse omtale og trafik, men typisk ikke så mange konverteringer og kunder lige nu. Du vægter således trafik frem for konverteringer ved at vælge denne strategi.
Vælger du konvertering går du efter søgeord, der kan skabe trafik til din hjemmeside og hvor det ender med, at de besøgende køber noget, tilmelder sig et nyhedsbrev, downloader en fil, ringer til dig eller noget andet. De foretager i hvert fald en ønsket handling. Det er typisk mere specifikke søgeord eller long-tail søgeord, som de også kaldes, der giver konverteringer. I denne strategi vægter du således konverteringer frem for trafik.
Endelig er der muligheden for at tage lidt fra begge strategier. Her anbefaler jeg, at man så anvender 20% på de brede søgeord og 80% på søgeordene, der konverterer.
Ved lige at tænke over, hvad det er, du vil opnå, bliver det nemmere at udvælge de rigtige søgeord, når vi kommer længere hen i processen. Jeg ser desuden tit, at mange ikke er klar over, at der rent faktisk er forskel på, hvilke egenskaber de enkelte søgeord har, og derfor ikke altid forstår, at brede branding søgeord kun giver få ordrer.
2. Hvordan måles succes?
Som konsulent er det altid et af de første spørgsmål, jeg stiller mine kunder. Og svaret er meget ofte at få side 1 placeringer i Google på de enkelte søgeord. Hvis strategien er branding, så er det sådan set fint nok – der kan ranking eller placering være et udmærket mål. Men hvis du har en konverteringsstrategi, så skal der måles på andre parametre også. Målet skal være, hvor mange konverteringer, du ønsker, fra hvert søgeord. En topplacering for et søgeord giver stor synlighed, men hvis trafikken fra søgeordet ikke konverterer og engagerer sig, hvad så? Det behøver jo ikke at være søgeordet, der er noget galt med, men måske din hjemmeside?
Så ud over konverteringer, kan du måle på tiden de bruger på siden og antal sider, de ser (det siger begge noget om engagementet) og om søgeordet har høj bounce rate. En høj bounce rate vil fortælle at der ikke er den rigtige sammenhæng mellem søgeordet og indholdet på landingssiden. Alle disse faktorer kan måles med Google Analytics.
Så sæt mål for disse også…
3. Vælg søgeord baseret på mere end bare trafik
Lad os så se på selve søgeordene. Her bruger jeg Google Keyword Tool til at finde søgevolumen på de søgeord, som umiddelbart er interessante, og til at finde nye ideer til søgeord. Men det er ikke nok bare at finde søgevolumen. Selv om et søgeord har mere volumen end et andet, er det ikke sikkert, at det er det, du skal gå efter. Du bør vurdere følgende:
Relevans
Du bør overveje, hvor relevant søgeordet er i forhold til det indhold, du har på din hjemmeside og din forretning. Hvis du f.eks. sælger italiensk vin, hvor relevant er søgeordet ‘vin’ så for dig? Det kan helt sikkert give en masse trafik, men vil du ikke hellere have besøgende, der interesserer sig for italiensk vin?
Konkurrence
I Google Keyword Tool kan du få en idé om konkurrencen i AdWords på de enkelte søgeord. En høj konkurrence viser, at søgeordet sandsynligvis har meget god konvertering. Du kan også se på de sider, der allerede nu ligger på side 1 i Google og vurdere om det er nogle, du kan konkurrere med.
Hvor specifikt er søgeordet?
Er det en bred søgeterm med kun ét ord eller er det mere specifikt og måske en produktsøgning.
Intention
Hvilken intention ligger bag søgningen? Hvad vil brugeren gerne opnå med sin søgning? Her skelner man mellem søgninger, der enten er navigation, information eller transaktion. Tre eksempler kan være henholdsvis, ‘hotel i London’, ‘vin’ eller ‘Altare Barolo 2004’.
Nedenfor har jeg et regneark, som jeg typisk sætter de fundne søgeord ind i – her i en lidt simplificeret form (klik på billedet, så får du et større format:
De blå kolonner er data fra Google Keyword Tool, de grønne er tal jeg selv har sat ind. Jeg vurderer på de enkelte parametre fra 1-10, hvor 10 er det bedste. Har jeg valgt en konverteringsstrategi (hvilket jeg har her), så er de tre nederste søgeord absolut interessante, men også ‘amarone’ vil være interessant.
Eksemplet er lidt simpelt, men jeg håber du kan se ideen!
Ved hjælp af disse tre trin kan du gøre din søgeordsanalyse meget mere strategisk og brugbar. Og den sikrer dig, at du vælger de rigtige søgeord og ikke bare dem, der vil give mest trafik. Jeg håber du får succes med dine søgeord. Giv meget gerne kommentarer nedenfor.
Skriv et svar