SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

Sådan sporer du kampagner i Google Analytics

Jeg fik en forespørgsel fra en mine kunder i dag om hvordan man kan spore antal klik på forskellige bannere/billeder på f.eks. forsiden af en hjemmeside. Den pågældende kunde har flere – meget flotte – billeder eller bannere på forsiden, der skal “lokke” kunder til at klikke og komme ind på kategori- eller produktsider i webshoppen.

Nu vil man gerne måle, hvilke bannere, der klikkes på og hvor mange gange. Samt selvfølgelig måle om det giver nogle ordrer i webshoppen.

Det er faktisk forholdsvist simpelt at spore sådanne klik, hvis man anvender Google Analytics – og det gør de fleste vist! Analytics kalder det “kampagne-sporing” og det kan anvendes til at spore links og kampagner på din egen hjemmeside, men også hvis du har bannerannoncering på andre hjemmesider er det værktøjet, du kan anvende.

Det eneste man skal gøre er, at tilføre en lille “tekst-streng” til det link, man gerne vil spore. Koden ser således ud og skal blot sættes efter det normale link (husk endelig spørgsmålstegnet!):

?utm_source=kilde&utm_medium=medie&utm_campaign=kampagne

Ordene med rødt er de ord eller betegnelser du selv skal sætte ind for at kunne få gavnlige data ud i Analyticsrapporterne bagefter.

Kilde =  Den kilde hvorfra klikket kommer. Det kan være forsiden, en kampagnesite eller måske et nyhedsbrev.
Medie = Er der tale om et banner, email eller måske noget helt tredje – det skriver du her.
Kampagne = Her skriver du kampagnen. Det kan være produkt1, jul eller ?

Et eksempel på et link kunne se sådan ud (link til vores kontaktside):
https://www.agilitor.dk/om-agilitor/kontakt/?utm_source=Artikel&utm_medium=Tekstlink&utm_campaign=Kampagnekodning

Det er vigtigt at du er konsistent med betegnelserne, så du evt. kan tracke kampagner over tid. Vær desuden opmærksom på, at du kun kan tracke links, der er indgående til din egen hjemmeside, på denne måde. Er det links til andre hjemmesider, kan du ikke se resultaterne på denne måde. Der findes dog en anden metode, som jeg vender tilbage til en anden god gang.

Google har lavet et godt værktøj til at kode dine links efter ovenstående metode. Det finder du her.

 

Skriv et svar