SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

SEO er en investering, ikke en omkostning

Når man udfører søgemaskineoptimering på en hjemmeside er der et utal af forskellige faktorer og kombinationer af ændringer, man kan spille på for at forbedre placeringen i søgemaskinerne. Google anvender selv hundredevis af faktorer til at bestemme rankingen i deres søgemaskine. Det er samspillet mellem de mange forskellige faktorer, der gør SEO til en vanskelig operation for de uøvede og til en spændende udfordring for de erfarne.

Men uanset hvad kræver SEO en stor investering i tid. For den uerfarne skal man sætte sig ind i at skrive relevante tekster, lave linkbuidling, analysere data, teste konverteringer og slås med de mange muligheder i de sociale medier – måske mere end et fuldtidsjob!

Så for at få succes med SEO kan man ligeså godt fra starten af indse, at det er en investering, virksomheden skal gøre på den ene eller anden måde. Det kommer ikke af sig selv. Og de fleste små og mellemstore virksomheder har tre muligheder:

  1. Gøre det selv
  2. Finde en SEO konsulent, der gør det
  3. Finde en SEO konsulent, der underviser i, hvordan man gør det

Uanset hvilken vej, man tager, er det vigtigt at gøre sig klart, at SEO er investering og ikke en omkostning. Mange ser på SEO som en marketing omkostning i stedet for som en investering, der giver et positivt afkast (ROI). Resultaterne af en søgemaskineoptimering skal således analyseres over tid, så man kan se afkastet af investeringen. Og her skal man forstå, at det er de færreste hjemmesider, der bliver en succes på en nat. De fleste projekter kræver tid og alt efter markedet måske lang tid. Det er vigtigt at man som virksomhed er klar over det, inden man kaster sig ud i et projekt. Tidsperspektivet gør så også, at man må tale om en investering og ikke en her og nu omkostning.

Gør det selv

Har du masser af tid – og det har de fleste jo 🙂 – så kan det være en god idé selv at investere tiden i at sætte sig ind i de mange, komplekse faktorer en søgemaskineoptimering indebærer. Vælger du denne løsning foreslår jeg, at du starter i det små og så udvider hen ad vejen, som du bliver klogere og mere erfaren. Hvis du tror, du ved det hele, når du går i gang, går det oftest galt!

Du kan starte med at få en gratis SEO analyse for at fastslå, hvor din website er lige nu og så følge vores videokursus i søgemaskineoptimering.

Sæt lidt tid af hver dag til dit SEO projekt og start med at bruge tiden på on-site optimering – altså det du bør lave på selve hjemmesiden. Brug ikke kræfter i starten på sociale medier og linkbuilding. Find flere troværdige ressourcer (personer), som anbefaler det samme, og lær mens du tester og analyserer dit arbejde. Forvent ikke de store resultater i starten – det er jo en investering – men over tid som du bliver klogere og mere erfaren, vil resultaterne komme.

Find en SEO Konsulent

Tid er penge! Og hvor tiden ikke kan genskabes, så kan penge jo indtjenes påny. Løsningen med at hyre en konsulent til søgemaskineoptimering frigør således tid for virksomheden til at gøre det, den er bedst til. Det er da også denne løsning, de fleste vælger. Men du skal vide, hvad det er, du investerer i. Priserne varierer kraftigt på SEO-markedet, men at betale mindre giver typisk ikke bedre “value-for-money”.

Det er vigtigt, at du kun betaler for det, der er nødvendigt. Som skrevet længere oppe, er der 100-vis af faktorer i en søgemaskineoptimering, men der er ikke behov for dem alle på en gang, nogle af dem bliver der nok aldrig behov for. De mest succesfulde SEO projekter bruger forskellige taktikker men næsten aldrig alle på en gang. Det gælder om at gøre de rigtige ting på det rigtige tidspunkt på den rette måde. Sørg derfor for at få et skræddersyet tilbud fra din SEO konsulent. De færreste hjemmesider kan presses ned i en standard seo-pakke.

Når du hyrer en SEO konsulent skal du ikke kun kigge på prisen, men mere på det forventede udbytte, du vil have ud af det. Er du “bare” interesseret i at få bedre placeringer i Google, så kan du sandsynligvis få det relativt billigt. Men hvis du er ude efter en mere strategisk plan for din online satsning, der også indebærer faktorer som konverteringer, landingpages og måske reputation management, så skal du nok betale mere. Men ROI kan vise sig at være meget større på den sidstnævnte løsning.

Lær af en konsulent

Du kan også vælge en mellemting mellem de to første muligheder og det er der faktisk flere og flere, der gør. Du hyrer en konsulent til at fortælle dig, hvordan du skal gøre og gør dermed læringsprocessen meget hurtigere og du er sikker på, at du gør de rigtige ting og ikke spilder en masse tid (i hvert fald, hvis du hyrer den rigtige konsulent!).

Et sådant forløb starter ofte med en SEO workshop, hvor du og virksomheden bliver sat ind i de vigtigste forhold vedrørende SEO og din hjemmeside. Senere kan der følges op med flere workshops og måske løbende seo coaching for at holde dig på den rette sti. Fordelen ved et sådant forløb er, at din investering både forbedrer dine resultater fra hjemmesiden, men også giver dig og virksomheden viden, som kan udnyttes på længere sigt.

Uanset hvilken model, der tiltaler dig mest, er det vigtigt hele tiden at have i baghovedet, at SEO er en investering, som du skal have resultater af på lang sigt og ikke en her og nu omkostning. Så træf din beslutning ud fra den forudsætning.

Skriv et svar