I Agilitors netop offentliggjort analyse – Vin Search Marketing Rapport – gennemgår vi markedet for vin i søgemaskinerne, først og fremmest Google. Først har vi fundet de mest anvendte søgetermer, som folk bruger, når de søger efter vin-relaterede produkter og informationer i Google. For at finde disse søgetermer og antal månedlige søgninger, har vi anvendt Google Keyword Tool. Vi har udvalgt de 50 mest anvendte søgeord.
Dernæst har vi for hvert enkelt søgeord, undersøgt hvilke hjemmesider, der ligger blandt de 10 øverste resultater (side 1) i Google’s organiske, danske søgeresultater. Og den samme undersøgelse har vi udført for Google AdWords og set, hvilke virksomheder der har annoncer på side 1 for de pågældende søgetermer. Herefter er antal side 1 placeringer talt sammen for hvert enkelt vinfirma.
Vinfirmaet, der har flest organiske side 1 placeringer i Google, er Vildmedvin.dk efterfulgt af VinForum.dk og Klubvin.dk på 3. pladsen. Ikke ligefrem de vinfirmaer, de fleste kender og både supermarkeder og store vinkæder og vinimportører glimrer ved deres fravær på top 10 listen.
På listen over de mest synlige AdWords annoncører er det igen Vildmedvin.dk, der topper med flest side 1 placeringer og Klubvin.dk er på andenpladsen.
Undersøgelsen viser, at selv ukendte og knapt så store firmaer sagtens kan konkurrere med de større spillere, når det gælder synlighed i søgemaskinerne. Især såfremt de større virksomheder endnu ikke har fået øjnene op for fordelene ved høj synlighed i Google. Og det er i hvert fald ikke tilfældet på vinmarkedet, hvor de færreste vinfirmaer endnu har taget Search Marketing til sig.
Men læs selv rapporten – den er helt gratis at downloade. Hvis du synes om den, må du meget gerne dele den med andre…
Interesant undersøgelse giver noget at tænke over.Kunne vi dog bare sælge noget vin,har intet solgt efter vi har fået ny hjemmeside.
venlig hilsen karsten